SimPle Gift of joY aRe liFe's speCiAl mEmoRieS...So maNy forGotteN daiLy TreasuRes..Is lIke SomeOne wHo Won'T reAd a Book....The CoVer is opEn AnD cLoSed wiThOut ThoUgh...

InsoMnia


Assalamualaikum...
Just to fulfill our task for e-business lab....where we have to post at least 2 entry on our blogspot..huhu...
X thu nk tulis apa..tiba2 pukul 4.14pm ari jumaat ini..datang idea untuk tulis sal masalah insomnia yang sedang aku hadapi...huhu..
(ni pn tngah tngu time nk tido jew la ni,x thu bila ha)

Insomia adalah dimana seseorang mengalami gangguan susah tidur atau tidak dapat tidur dengan nyeyak. atau juga sering terjaga di malam hari dan sepanjang hari merasakan kelelahan.
Jenis insomnia bermacam-macam, biasanya dibedakan berdasarkan lama keluhan berlangsung. Ada yang disebut insomnia akut, insomnia transien, insomnia sementara, dan insomnia kronik.aku pun x thu aku dalam kategori mana??pelik an..huhu...


Masalah aku sekarang,ada masa aku x bole tido lnsung..mcm semalam....mmg aku x bole tido lnsung....cuba gak utk lelapkan mata kat tempat aku baring 2....tp x bole..huhu...n klo aku tido pn,aku slalu terjaga waktu malam..huhu..badan x yah cakap la an..letih ya amat...mata pun sakit...kepala lagi la x yah cakap an....sakit ni hanya TUHAN sahaja yang tahu...adoyaiiii....

Kalo dulu time baby,senang jew tido an...pantang letak kepala....ke pulau dokdoq la jawabnya...nyenyak jew tido....x egt dunia...bangun jew tros menagis nk susu...2 dulu time baby la...tp klo skwng wat cm 2...bngun jew menagis nk susu...sp nk bagi an??hermmmmm....so kena la pasrah pada keadaan dan kena la terima hakikat yang time baby n time remaja dah x same...klo time baby dulu,kita x payah nk fikirkan masalah,tp time remaja ini,masalah adalah kawan baik kita...selalu fikirkan masalah an..
aku rasa sebab itu la kot aku susah nk tido an..huhu..

any way..ni aku dew tip sikit utk diri sendiri...cam mana nk atasi InsomNia:

1. Mungkin anda perlu meluangkan waktu sebelum tidur untuk mandi air hangat . Mandi air hangat akan menyebabkan efek sedasi atau merangsang tidur. Selain itu, mandi air hangat juga mengurangi ketegangan tubuh.
2. Berhentilah memikirkan masalah yang anda miliki atau khawatir tentang melupakan apa yang harus anda lakukan besok.
3. Buatlah Ruang tidur anda senyaman mungkin , seperti mematikan lampu kamar , dan mematikan suara yang mengganggu.
4. Sebaiknya Hindari makan dan minum terlalu banyak menjelang tidur. Makanan yang terlalu banyak akan menyebabkan perut menjadi tidak nyaman, sementara minum yang terlalu banyak akan menyebabkan anda sering ke belakang untuk buang air kecil. Sudah tentu kedua keadaan ini akan menganggu kenyenyakan tidur anda.

cauuuuuuuuuu...
salam sayang!!!



0 ulasan:

MenGhiTUng MaSa


JuSt enTerTaiNmEnt

My FolloWerS

WhaT's On YouR MinD??

Mai smbang2 kat cni....

Dah BanYAk MaNa??

Web Site Hit Counters

Nak MntAk ToloNg CkiT bLOh??

Tolong ingatkan saya
Andai saya terlupakan Tuhan
Dalam kelapangan dan kesibukan
Dalam kesenangan dan kesusahan

Tolong ingatkan saya
Jangan jadi anak derhaka
Mak ayah dilupakan jangan
Usah diluka hati dan perasaan


Tolong ingatkan saya
Supaya ingat pesanan guru
Bukan sekadar peringatan
Tapi tarbiyah berpanjangan

Tolong ingatkan saya
Dengarlah dan bacalah al-quran
Tika radio penuh hiburan
Tika tv penuh hindustan

Tolong ingatkan saya
Di mana islamnya zahirku
Jika aurat didedahkan
Disingkat, diketat dan dijarangkan

Tolong ingatkan saya
Jadilah sahabat yang baik
Sentiasa memberi peringatan
Sentiasa menerima teguran

Tolong ingatkan saya
Kalau bercinta biar keranaNya
Dalam memilih utamakan Iman
Kelak ikatan dihindari syaitan

Tolong ingatkan saya
Hidup ini satu kembara
Kutiplah mutiara dalam perjalanan
Moga di sana menjadi bekalan